Houpací sítě a závěsné sedačky spravedlivého obchodu.
Mnoha lidem stále není jasné, jak spravedlivý obchod vlastně funguje. Jaký je rozdíl mezi značkou Max Havelaar Fairtrade a značkami jako Fairtrade Original, Amazonas nebo Naya Nayon? A jak jsou produkty spravedlivého obchodu sledovány?
Spravedlivý obchod
Produkty spravedlivého obchodu jsou výrobky zakoupené od výrobců v zemích třetího světa za spravedlivou cenu. Protože produkty spravedlivého obchodu mají zásadní význam pro podporu udržitelného rozvoje vývozu z méně rozvinutých zemí do západních zemí, musí výrobní proces splňovat řadu kritérií.
Kritéria spravedlivého obchodu
Produkt spravedlivého obchodu je produktem spravedlivého obchodu, pouze pokud splňuje kritéria spravedlivého obchodu. Za prvé, životní minimum musí platit kupující produktů spravedlivého obchodu. Na plantážích a v továrnách se rovněž uplatňují minimální kritéria týkající se zdraví a bezpečnosti zaměstnanců a životního prostředí. Poškození životního prostředí je co nejvíce omezeno a nejlépe kompenzováno, například výsadbou stromů.
Dětská práce je povolena, pouze pokud dítě přispívá pouze minimálně k výrobě produktů spravedlivého obchodu. Nucená práce je zakázána. Kromě toho musí výrobci spravedlivého obchodu neustále pracovat na zlepšování pracovních podmínek a kvality výrobků. Aby výrobci pomohl s investicemi do výrobního procesu, dovozce často platí dopředu zálohu. Výrobci spravedlivého obchodu se proto aktivně podílejí na udržitelném rozvoji vývozu ze zemí třetího světa.
Cena spravedlivého obchodu
Výrobci produktů spravedlivého obchodu by měli dostat spravedlivou kompenzaci od dovozců za udržitelný rozvoj vývozu. Tato spravedlivá kompenzace - neboli „spravedlivá cena“ - se také nazývá „životní minimum“. Toto životní minimum znamená, že výrobce produktů spravedlivého obchodu si může vydělávat na živobytí z přijatých mezd. Každý, kdo vyrábí produkty spravedlivého obchodu, musí být schopen platit za jídlo, oblečení a přístřeší ze svých obchodních operací.
Je také požadavkem, aby výrobce dostal za své výrobky spravedlivého obchodu dostatek peněz, aby jeho děti mohly chodit do školy. Je velmi obtížné stanovit úroveň životního minima. Dovozci a výrobci vždy berou v úvahu místní standardy a na základě toho určují spravedlivou cenu produktů spravedlivého obchodu.
Deset principů spravedlivého obchodu
1. Nabídnout příležitosti znevýhodněným výrobcům 2. Transparence 3. Spravedlivé obchodní praktiky 4. Zodpovědné ceny, životní minimum 5. Žádná dětská práce, žádná nucená práce 6. Rovné příležitosti 7. Dobré pracovní podmínky 8. Budování kapacit 9. Dbaní na životní prostředí 10. Podpora spravedlivého obchodu
Max Havelaar (Fairtrade Nizozemsko)
Max Havelaar je nezávislá značka kvality pro spravedlivý obchod. Produkty se značkou Max Havelaar Fairtrade jsou vyráběny a obchodovány za spravedlivých podmínek. Obvykle se předpokládá, že Max Havelaar je značka, která prodává své vlastní produkty, jako je káva. To není pravda. Nadace Maxe Havelaara sama nic nevyrábí ani neprodává.
Hamaka Online také prodává výrobky Fairtrade Original a dalších značek, pro které (zatím) není k dispozici žádná značka kvality, a proto tuto značku kvality nemůže vždy používat.
ESVO
Evropská asociace spravedlivého obchodu (EFTA) je síť organizací spravedlivého obchodu v Belgii, Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Nizozemsku, Rakousku, Španělsku a Švýcarsku. Cílem EFTA je zlepšit a zefektivnit kolektivní dovoz produktů spravedlivého obchodu prostřednictvím výměny informací, obchodní spolupráce a rozvoje kolektivních postojů.
Kromě toho si EFTA stanovila za cíl podporovat spravedlivý obchod, a to jak komerčně, tak politicky. Důležitými aktivitami jsou kolektivní kampaně a strategie kolektivního lobbování.
WFTO
Světová organizace pro spravedlivý obchod (WFTO) je celosvětová organizace pro spravedlivý obchod. Členy jsou organizace producentů, dovozci a „světové obchody“ (fair trade shopy). WFTO má více než 350 členů. Členové společně pracují na vývoji odlišného a spravedlivějšího postupu. WFTO funguje jako propagátor spravedlivého obchodu a jako fórum pro výměnu informací mezi členskými organizacemi.